Elbil banker bensinbil i livsløpsanalyse
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elektriske Mercedes-Benz B-Klasse slipper ut opptil 64 prosent mindre CO2 gjennom livsløpet enn en bensindrevet B 180.
Dette kommer frem i en livsløpsanalyse det anerkjente sertifiseringsinstituttet TÜV Süd har gjennomført for Daimler AG.
Analysen tar for seg CO2-utslippet for produksjon, 160.000 kilometer kjøring og gjenvinning. Miljøsertifikatet B-Klasse Electric Drive har fått, dokumenterer klart forbedringene modellen representerer sammenlignet med varianten med forbrenningsmotor.
Konklusjonen: Den elektriske modellen forårsaker 24 prosent (7,2 tonn, EU-mix) eller 64 prosent (19 tonn, vannkraft) mindre CO2-utslipp enn bensinutgaven.
Analysen av B-Klasse-modellene bygger dermed opp under konklusjonene som kom i tilsvarende vurdering av Kia Soul Electric i fjor.
B-Klasse Electric Drive kommer forøvrig på det norske markedet om kort tid. Mer om den nye elbilen finner du her.

Kun produksjon negativ
Daimler fastslår at det var naturlig å sette de to aktuelle modellene opp mot hverandre, siden de er direkte sammenlignbare. Bensinvarianten har en egenvekt på 1.350 kilo, og var utstyrt med automatgir (dobbeltclutchgirkasse). Beregningene viser at produksjonen av den elektriske modellen foreløpig betyr høyere CO2-utslipp isolert sett, særlig relatert til batteripakken (se figur): – Men på grunn av den høye effektiviteten i den elektriske drivlinja, har B-Klasse Electric Drive klare fordeler gjennom hele livsløpet. Hvor stor denne fordelen blir, avhenger av strømmen som benyttes til lading, konkluderer Daimler AG. Under norske forhold kan fordelen maksimeres, men selv med europeisk kraftmiks er det ingen tvil om at elbilen er det klart beste alternativet.Kun 0,2 tonn på vannkraft
Som figuren viser, forårsaker produksjonen av elbilen ifølge analysen utslipp av 10,1 tonn CO2. Bensinbilen lander på 5,5 tonn, men fremstillingen av bensinen er også beregnet. Denne utgjør 3,8 tonn. I neste fase, nemlig bruksfasen, kjører elbilen fullstendig fra sin bensindrevne bror: Utslippet av CO2 ender på 11,9 millioner tonn kjørt på europeisk kraftmiks. Med vannkraft som eneste energikilde er tallet så lavt som 0,2 tonn. Bensinbilen beregnes på sin side å slippe ut 24 tonn CO2 i løpet av 160.000 kilometer. Konklusjonen er denne: Elbilen har livsløputslipp på mellom 11 og 23 tonn CO2, mens bensinvarianten ender på minst 30 tonn fra vugge til grav (avhengig av om raffinering av drivstoff tas med i regnestykket).
Bakgrunn: Disse innsparingene gir elbilen
- Reduksjon av CO2-utslipp over hele livsløpet på 64 prosent (19 tonn) dersom strømmen kommer fra vannkraft.
- Reduksjon av CO2-utslipp over hele livsløpet på 24 prosent (7,2 tonn) dersom strømmen er europeisk kraftmiks.
- Høyere utslipp ved produksjon blir dermed tydelig overkompensert.
- Oljeforbruket blir redusert vesentlig, med 87 prosent (europeisk kraftmiks) og 90 prosent (vannkraft).
- Alt i alt blir den fossile ressursbruken, målt mot bensinutgaven, redusert fra 32 prosent (europeisk kraftmiks) til 66 prosent (vannkraft)