Hopp til innhold

Går over til ren kilowattimepris: Eviny og Mer dropper minuttpris ved lade­stasjonene

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dermed går alle de store ladeoperatørene over til ren kilowattimepris.

Redigert: Etter at vi publiserte denne saken, har Eviny også bekreftet at de dropper minuttpris. Saken er derfor oppdatert med denne opplysningen.

Norsk elbilforening har i mange år jobbet for mer oversiktlig prising av hurtigladetjenester. Ladeoperatørene har hatt prismodeller der kundene betaler per minutt eller per kilowattime (kWt) bilens batteri mottar – eller en kombinasjon av disse.

Elbilforeningen har hele veien vært tydelig på at kilowattimepris er mest ryddig. Da betaler du for mengden strøm bilens batteri tilføres, på samme måte som du betaler per liter for bensin eller diesel.

Den årlige undesøkelse Elbilisten viser også tydelig at medlemmene etterspør enklere løsninger. I svarene fra fjorårets undersøkelse går det frem at nær halvparten av de spurte elbilistene synes ladeoperatørenes prismodeller er vanskelige å forstå.

Ny undersøkelse: Nær halvparten forstår ikke prismodellene for hurtiglading

Mer røpet nyhet i podkast

Ionity og Circle K var tidlig ute med å gå over til kilowattimepris, og i det siste har også Recharge og Kople fulgt etter.

Mer og Eviny (tidligere BKK) har vært de eneste som har beholdt betaling per minutt som en komponent i sine prismodeller.

Inntil nå. For i NAFs podkast «Elbilpodden» 19. april, var Mer-sjef Kristoffer Thoner gjest i studio. Der røpet han at den Statkraft-eide ladeoperatøren går bort fra minuttprising «så raskt vi bare klarer».

Administrerende direktør Kristoffer Thoner i hurtigladeoperatøren Mer Group bekrefter at selskapet går bort fra minuttpris ved ladestolpene.

– Alt til sin sid. Det var en god grunn til at ting ble innført på den andre måten (minuttpris, red.anm.), fordi folk ikke hadde ladekultur, men det er ikke et så stort problem lenger, sier Thoner i programmet.

– Nå ser vi at det er et fint tidspunkt å få en renere, mer forståelig ladeprosess, legger han til.

Dropper minuttpris:

Kople går over til kWt-prising

Eviny «gir seg» også

Vi har spurt Mer om når den nye prismodellen trer i kraft og hvilke priser de har tenkt å legge seg på.

– Jeg har ingen konkret dato å dele i dag, men innen sommeren skal vi være klare. kWt-pris er ikke satt, sier leder for offentlig lading i Mer, Malene Brøvig.

– Blir det «straffegebyr» per minutt etter en viss tid?

– Vi ser selvfølgelig på ulike insentiver for at folk skal flytte bilen, men har ikke tatt en endelig beslutning på om vi skal innføre en form for sperreavgift, svarer Brøvig.

GLADNYHET: Leder for offentlig lading i Mer, Malene Brøvig, sier det blir kilowattimepris ved ladestasjonene innen sommeren.

Med Mer over på kilowattimepris, var det bare Eviny igjen av de store ladeoperatørene som holdt på minuttpris. Vi spurte derfor om det var aktuelt også for dem å endre prismodell, og etter litt tid fikk vi svar: Eviny kommer også til å droppe tidskomponenten i sin prismodell.

Hvordan den nye modellen skal innrettes og når endringen gjøres, er foreløpig ikke klart.

DROPPER MINUTTPRIS: Leder for hurtiglading i Eviny, divisjonssjef Odd Olaf Askeland.

– Det er uheldig å ikke ha en bra løsning for å sikre at elbilene flytter seg fra laderne når de har kommet til 90 prosent og lading begynner å gå sakte.En tidsfrist med bot for å stå lengre slår dessverre veldig forskjellig ut og vil straffe noen bilmodeller over andre, sier leder for hurtiglading i Eviny, divisjonssjef Odd Olaf Askeland.

– Vi ser nå på hvordan vi kan lage en god løsning som også sikrer en god flyt på ladestasjonene, legger han til.

Elbilforeningen med ny medlemsfordel:

Enklere lading på farten med Ladeklubben

Gjør det enklere å sammenligne prisene

Elbilforeningen er selvfølgelig fornøyd med at Eviny og Mer velger å gå bort fra minuttpris.

– Våre medlemmer er tydelige på at de ønsker bedre oversikt over hva de betaler for når de skal hurtiglade. Det får de nå. Kilowattimepris gjør det dessuten enklere å sammenligne prisene mellom de forskjellige ladeoperatørene, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, Unni Berge.

Mer og Eviny er to av landets største hurtigladeoperatører. Begge opererer over 700 lyn- og hurtigladere i Norge.

Mer satser også offensivt utenfor landets grenser, blant annet med oppkjøp og partnerskap i blant annet Tyskland, England og Sverige.

Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!