Dommen over elbildebatten
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ny milepæl er passert: Elbil diskuteres i en time på riksdekkende TV. Det er gledelig og forteller oss om en gryende suksess for det vi har kjempa for.
Det var slett ikke så ille dette. Svært mye bedre enn den korte, svake og rotete debatten for et par dager siden. Nå ble det gitt tid til å utdype synspunkter og en del feil påstander ble korrigert.
Ingen skal føle ubehag av om det settes et kritisk søkelys på noen sider av en elbilsuksess i emning. Fornuftige meningsutvekslinger kan forbedre politikken ytterligere, slik at det blir langt flere som kjører elbil i stedet for forurensende biler. Da blir miljøeffekten høyest mulig både lokalt og globalt. Om det er noe vi skulle irritere oss over, er forsøkene på å gjøre elbil = Tesla Model S. Dette er kun én av modellene som i år vil selge strålende i Norge. Det gjør også elbiler som Nissan LEAF og VW e-up. Kjøretøy som de fleste elbilister kjenner seg mer igjen i.
Om Elbilforeningen ikke var representert i studio? Generalsekretæren var invitert og møtte opp, men satt der uten å få ordet. Likevel var det mange elbilister som snakka vår sak godt.
Vi kan ikke dy oss for å bruke muligheten til å kaste terningen over dem som deltok – i god tabloid stil fra valgdebattene. Ja, kanskje elbiler holder seg så hot som tema at vi også kan få en time om dem når neste valgkamp starter? Forhåpentligvis som en del av en større debatt for å løse problemene med trafikken i og rundt byene. For elbil er ikke den eneste løsninga, men den er en helt nødvendig del av totalen.
Jens Stoltenberg – 5
Velkommen som elbilist! En solid innsats med gode resonnementer, lettfattelige poenger og ubevegelig i troen på at vi trenger nullutslippsbiler for å få reinere byer og et stabilere klima. Det er en glede å se at han som var finansminister da nullsats merverdiavgift ble innført, står så støtt i elbilsaken. Vi syntes å høre et par ganger at satsing på ladeinfrastruktur nå er viktig. Poengterte godt hvorfor det var helt naturlig for han som har ført en elbilvennlig politikk som statsminister, også blir elbilist etter sin avgang.
Frederic Hauge – 3
Bellonasjef og elbilist på sin hals i 25 år. Starta bra og kontrollert i argumentasjonen. Men det må være noe mellom han og Spetalen som gjør at det koker over og konkurransen om å være mest blærete, blir det viktigste. Tok seg godt inn da han beskrev mulighetene en elbilsuksess kan gi Norge. Ikke la oss sutre over hva vi ikke har fått til av industriutvikling – la oss skape den i framtida. For Norge som verdens elbil-laboratorium vil få noen unike muligheter. Og for all del, Frederic er elbilgullgutten som skal ha kudos til evig tid.
Øystein Stray Spetalen – 1
Investor som ganske sikkert blir elbilist – for det skal vi alle bli. Men han må velge et annet medium enn TV for å framføre sine – litt usammenhengende – resonnementer. En ting er at han forutsetter at alle elbilkjøpere blir Tesla-eiere. Et annet forhold er at han ikke ser at den første innsatsen med 50-100.000 elbiler vil skape en revolusjon. Antall forbrukte oljefat daglig reduseres ikke med 1.000 – det skal ned med 50.000 – bare i Norge! Vi synes også å høre at Spetalen stokket ordene feil og omtalte biler som visstnok både slapp ut olje og avgifter. Får 1 prikk på terningen fordi han likte de små og sjarmerende elbilene som tidligere var i kollektivfeltet, samt sportsånden gjennom å utfordre det bestående. Det liker vi elbilister – for det har vi sjøl gjort i mange år.
Ketil Solvik Olsen – 2
Samferdselsminister med kone som visstnok snuser på muligheten til å bli elbilist. Det er pussig hva som skjer med Frperne i regjering. Uklar i framføring og logikk, svært ansvarlig (det er det pene ordet) og ville omfavne alle uten at han klarte å gjøre det. Ble han litt forvirra av å være plassert ved siden av Spetalen, som motstander til elbilfansen midt i mot? Dette kan Solvik Olsen mye bedre. Husk at Frperne digger elbil, Kjetil. Så bare kjør løpet videre. Det er ingen annen måte å få redusert bilavgiftene drastisk på. For forurensende biler skal alltid betale avgifter.
Inger Elisabeth Sagedal – 5
Kommunikasjonssjef i NAF som ikke fikk snakke lenge, men du verden hvordan hun la all energien inn i et flammende innlegg for elbilsatsingen. I Elbilforeningen er vi svært glade og takknemlige for innsatsen fra vår gode samarbeidspartner de siste fire åra. Vi har lært mye av hverandre – og NAF har helt klart lært litt om elbil fra oss.
Abid Raja – 3
Elbilist og Venstrepolitiker på Stortinget. Entusiastisk som alltid. Forsøkte å være forståelsesfull på vegne av både elbilisme og kollektivtrafikk. Det er riktig tenkt, for vi skal være venner og ikke fiender. Men han må trekkes for uetterrettelighet når han mener norske elbilgoder starta med Venstres Torhild Skogsholm i 2003. Den starta med Arbeiderpartiets Gunnar Berge i 1989! Politikken som fremmer elbiler i Norge, er noe alle har stått samla om.
Erik Haugstad – 3
Bussjåfør i Unibuss, godt kjent med trafikken på Mosseveien inn til Oslo. Litt vanskelig for å tro helt på alt han sa – litt preg av overdrivelser i kvantifisering av noen problemer. Men han har vår store sympati. Og vi ber dere elbilister som bruker kollektivfeltet: Ta hensyn og ikke lag trøbbel for bussene. Så får vi på andre nivå finne hvilke løsninger framover som skal gavne både kollektivtrafikk og elbiler på vei inn i byene.
Kari Asheim – 5
Transportansvarlig i Zero og styremedlem i Elbilforeningen. Tidvis klarte hun å løfte debatten opp på et høyere nivå så lenge hun ikke ble avbrutt av grinebiteren ved siden av. Valgte ikke å gå i klinsj om avgiftsfritak er subsidier eller ei, men ville heller være den mest visjonære av dem alle. Det klarte hun godt og fikk mye taletid.
Ove Bengt Berg – 0
En statsviter med lemfeldig omgang med statistikk. Framsto som en sur gubbe fra sykkelmiljøet, som mest av alt ønsker å sette gode saker opp i mot hverandre slik at vi intet får til. Vi er enig i at det er trangt i byene, og at elmotoren ikke løser det problemet. Men det er helt urealtisk å tro at de 80 prosent som i dag har valgt bil som form for persontransport, skal få plass på kollektive transportmidler. Nei, vi tror ikke han representerer syklistene i Norge. Ei heller framtida.
Anders Hammer Strømman – 5
Forsker fra NTNU som for om lag ett år siden kom med en livssyklusanalyse som påpekte at elbil ikke må være miljøvennlig i et klimaperspektiv. I debatten spissformulerte han seg godt. Elektrifisering av veitransporten er en nødvendig løsning, men det er utfordringer med å produsere et grønt produkt i en skitten økonomi. Vi er helt enige, vi må få bort skitten, ikke de grønne produktene.
Espen Olsen – 1
Informasjonssjef i Toyota Norge. Intet annet enn pinlig å høre bortforklaringene om hvorfor Toyota ikke er på elbilbanen. De har gjennom hybridene tatt et strategisk valg som har vært en suksess – det skal de roses masse for. Hybrider har vært og er en driver også for utvikling av elbilene. Men de sistnevnte har Toyota bevisst valgt bort, de tror ikke på batteriteknologien.Toyota – slutt med sutringa, lag heller de gode elbilene dere helt sikkert kan lykkes med.
Noen beskjedne innspill
Bruken av kollektivfeltet ser ut til å bli det første elbilgodet som vil bli vurdert kritisk. Vi er enig i at et proppfullt kollektivfelt ikke er et gode for noen. Men det et langt stykke fram til vi er der, sjøl om enkelte strekninger begynner å slite med flyten. Og det er viktig, før vi stenger kollektivfeltet for elbiler, er det mange fornuftige tiltak som kan gjøres før det skjer. Noe vi har foreslått her. I dag er det også publisert en artikkel om hvorfor en elbilist dropper bruken av kollektivfeltet, skrevet i god tid før gårsdagens debatt.
Spetalen utroper seg sjøl til en kalkulatormester. Det er også andre som har kalkulert tidligere hva markedsintroduksjonen av elbil vil koste. I 2010 lagde Elbilforeningen på oppfordring fra Dagens Næringsliv en beregning. Heller ikke Finansdepartementet hadde innvendinger mot hva vi kom fram til. Den viste at dagens rammebetingelser vil koste ca 10-12 milliarder kroner for å nå et mål om 100.000 elbiler i 2020. Nå skal det sies at vi forventa en snittpris på elbil tilsvarende hva en Nissan LEAF viser seg å koste, så et visst Tesla-innslag kan øke kostnaden noe. Det kan både Spetalen og vi regne videre på.
Til diskusjonen om elbiler egentlig er miljøvennlige, har vi en fint oppsummerende artikkel. Det er også verdt å ta en titt på hva som har framkommet av informasjon om hvor stort energiforbruket er for å framstille bensin.
I boka «Elbil på norsk» er det et omfattende kapittel om hvordan norsk elbilpolitikk har utvikla seg. Vi anbefaler mange å lese dette, enten de kun er elbilister, journalister og ikke minst politikere og andre engasjerte. Kapittelet avsluttes med den første fullstendig verifiserte oppstillingen av når ulike elbilincentiv ble innført og hvem som da satt ved makta. Tabellen kan du lese ved å klikke her. Boka kan du bestille her.
Se debatten!
Så får vi alle skaffe oss mer faglig kunnskap for å delta i elbildebatter, enten det er på TV eller i kantina. Det er viktig at Elbilforeningen også gjør dette stoffet bedre synlig på nettstedet vårt – for vi har mye kunnskap å dele. Og for all del, det er god anledning til å gi din egen kommentar nedenfor.