Derfor betyr elbilen minst halvert CO2-utslipp
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selv når elbilen lades med europeisk kraftmiks, er den en suveren CO2-vinner. Med ren fornybar kraft er utslippene minimale.
TILSVAR: I sitt leserbrev i Avisa Nordland lørdag 9. mai presenterer Dagfinn Danielsen regnestykker og tall uten rot i virkeligheten, og topper det hele med å foreslå en vanvittig kilometeravgift for elbiler. Sistnevnte forbigår jeg i stillhet. Så til den hårreisende påstanden om at elbiler forurenser 30-60 prosent mer enn bensin- og dieselbiler (som jeg motbeviser grundig helt til slutt i dette tilsvaret): En elbil bruker, om jeg tar i litt, cirka to kWh for å flytte seg én mil. Det tilsvarer cirka 0,2 liter fossilt brensel og et CO2-utslipp på rundt 50 g/km. Selv ikke fossile småbiler klarer seg med så lite drivstoff. Den økte forurensningen ved kjøring kommer ifølge Danielsen i tillegg til produksjonsutslipp. Men elbilprodusentene, blant dem Volkswagen, Mercedes-Benz og Kia, har skaffet til veie livsløpsanalyser (LCA), fra den beste ekspertisen, som entydig går i elbilens favør ved direkte sammenligning med fossile alternativ. Analysene viser at elbilen har minst 20 prosent mindre CO2-avtrykk fra vugge til grav (hvis elbilen går på strøm fra kullkraftverk gjennom hele bruksfasen). Ved bruk av fornybar kraft er elbilen beregnet å være minst 60 prosent bedre.Den virkelige marginalkraften er fornybar
Danielsen overser at norsk strømproduksjon er tilnærmet utslippsfri. Han burde dessuten ta med i betraktningen at utslippene fra europeisk kraftproduksjon er regulert, mens det samme ikke gjelder for fossilproduksjon. I klartekst: Økt bruk av bensin eller diesel medfører økte utslipp. Ved å elektrifisere veitrafikken, skjer det motsatte. Et påfallende trekk i elbildebatten er at marginalkraft av motstandere vurderes som eneste aktuelle energikilde. Men faktum er at den verste kullkraften også kan brukes til lading uten at det medfører økte utslipp. Varmekraftverk i Europa kan ikke bare slås av om natta, når strømforbruket ellers er lavt. Derfor er det bedre at denne kraften brukes, siden alternativet er at den går til spille. Ny kraft som bygges ut i Europa er fornybar, og den hentes fra sol og vind. Den er dermed også mest relevant å regne som marginal. Ved å insistere på kullkraft som marginalkraft, må man også legge til grunn at fossilt drivstoff fra oljesand er kullkraftens nærmeste nabo. Denne utvinningen fører som kjent til langt høyere CO2-utslipp enn annen oljeproduksjon.De ulike kraftkvalitetene
Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) varedeklarasjon for strøm i 2013 viste forøvrig at CO2-utslippene med ulik kraftmiks fordeler seg slik:- Kullkraft: 920 gram CO2/kWh
- Verdens kraftmiks: 532 gram CO2/kWh
- Europeisk kraftmiks: 345 gram CO2/kWh
- Nordisk kraftmiks: 175 gram CO2/kWh
- Norsk kraftmiks: 11 gram CO2/kWh