Denne Mercedesen har Tesla-hjerte
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive har samme batteripakke og drivverk som Tesla Model S, men rekkevidden er foreløpig under halvparten.
FRANKFURT (elbil.dev05.dekodes.no): Elektriske B-Klasse står oppstilt ved siden av Mercedes-Benz´ voldsomme SLS AMG Coupé Electric Drive på den internasjonale bilutstillingen.
Daimler-konsernet satser hardt på ladbare hybrider, blant annet med den nye luksusbilen Mercede-Benz S 500 Plug-in Hybrid, men B-Klasse er den eneste «normale» elbilen – ved siden av etablerte Smart – som nærmer seg markedsintroduksjon.
– Denne bilen blir på alle vesentlige områder minst like bra som konkurrentenes alternativer. Og det er forsiktig formulert, uttaler Daimlers forsknings- og utviklingsssjef Thomas Weber til Automobilwoche.
Målet er at B-Klasse Electric Drive skal være en fullverdig familiebil. Bagasjerommet er heller ikke påvirket av batteripakken, opplyser talsmann Thomas Weber. (Alle foto: Ståle Frydenlund)
Han utdyper:
– Vi kommer med en elbil som har fem fullverdige seter og null begrensninger (batteripakken er lagret under) i bagasjerommet. Dermed blir dette en god familiebil. Dessuten vil vi tilby en kjøreopplevelse som ingen andre i denne klassen. B-Klasse Electric Drive kommer med en rekkevidde på 200 kilometer. Ikke bare på papiret, men også i faktisk, daglig bruk, lover Weber.
Åpen om Tesla-samarbeid
Weber opplyser at topphastigheten blir 160 km/t. Med et dreiemoment på mer enn 300 newtonmeter og 0-100-tid på 7,9 sekunder, skal derfor B-Klasse – ifølge samme Weber – by på en sportsbilaktig kjøreopplevelse. Samtidig er han helt åpen på at Daimler, gjennom avtalen med Tesla, får forsyne seg rikelig på det amerikanske delelageret. Det bidrar mye til lavere utviklingskostnader – og dermed synergieffekter. Frem til nå er det imidlertid gitt få opplysninger om lademulighetene bilen vil få i Europa, utover at den utstilte bilen har den nye CCS-ladekabelen fra Mennekes.
– Vi benytter et komplett drivverk fra Tesla, inklusive litiumion-batteripakken fra Model S. Vi har altså «Tesla inside», med viktige komponenter fra luksusklassen og batterier som allerede produseres i stor skala. Dette er viktig, og det var også et mål å endre komponentene minst mulig for å passe i B-Klasse. Vi vet ennå ikke hva bilen vil koste, men kan fastslå at vi vil bli ytterst konkurransedyktige, sier Weber.
Han er klar på at bruken av viktige komponenter et et tegn på tillit til samarbeidspartneren.
Blir en ren elektrisk modell
– Vi trodde på Tesla-folkene allerede da deres tankegang ble latterliggjort, og ikke tatt på alvor, av andre. De har innovasjonskraft og kompetanse, og har en helt annen innstilling enn resten av bransjen. Og det kan også de som kjøper B-Klasse Electric Drive i fremtiden dra nytte av, sier Weber, som til tross for Tesla-påvirkningen står på at bilen blir en Mercedes-Benz.
– Vi har naturligvis innpodet Mercedes-typiske egenskaper i Teslas teknologipakke. For eksempel regenereringen i to trinn en viktig funksjon, der nedbremsing styres via hendler på rattet, og den er utviklet av våre ingeniører, sier Weber.
På Frankfurt-messen er flere bilprodusenter representert med elbiler utstyrt med rekkeviddeforlengere. Dette skal det ifølge Weber ikke være planer om på B-Klasse Electric Drive.
– Så vidt vi har brakt på det rene, vil kjøpere av elbiler ikke inngå kompromisser når det gjelder utslippsfri kjøring. Vi mener det er bedre at kunder med behov for større rekkevidde heller vurderer hybridbil, siden de er mer effektive enn elbiler med rekkeviddeforlenger.
Til Norge først i 2015
I USA kommer B-Klasse Electric Drive på markedet allerede tidlig neste år, og Weber forklarer det med at «det er en større etterspørsel etter slike kjøretøy der enn i Europa, noe salget av Model S også viser». På det europeiske markedet kommer bilen først neste høst, i forbindelse med ansiktsløftningen av den konvensjonelle B-Klasse-modellen.
Mercedes-Benz´ informasjonssjef i Norge, Christoffer Nøkleby, har foreløpig ikke mye å melde om når deres ferskeste elbil kommer hit.
– Vi er dessverre ikke veldig opplyst om denne bilen foreløpig, men estimerer at den kommer til Norge i 2015, sier Nøkleby.