Hopp til innhold

Denne Skodaen ville Norge elsket

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Men det er ikke VW-datteren Skoda som står bak 4×4-Yetien med 64 kWh-batteripakke.

NYHETSKOMMENTAR: Det hadde slett ikke vært unaturlig etter den mye omtalte dieselskandalen. Men det er det lille østerrikske firmaet Kreisel Electric som har satt sammen det spennende elektriske alternativet. Ett av selskapets hovedmål er å gjøre veitransporten mest mulig utslippsfri, samtidig som kjøregleden ikke blir borte. blogg 20151013 yeti 4 800 De har allerede vist fram flere elektriske versjoner av kjente fossilmodeller, som den elektriske VW Caddyen – som kan være et svært spennende alternativ for næringsdrivende.  I våres sto dessuten en elektrisk Porsche Panamera klar. I praksis kan nok det meste elektrifiseres hos disse gutta i østerrikske Freistadt.

En motor på hver aksel

Denne gang er det altså Skodas populære Yeti-crossover som har fått elektrisk behandling – noe som også synes på instrumentpanelet (bildet nederst). Og den ser altså veldig ut som en bil det norske markedet ville elske. Først og fremst har den beholdt firehjulsdriften fra sine fossile søsken, noe som ville vært svært relevant med norske vær- og føreforhold. Firehjulsdriften besørges gjennom en motor på hver aksel, der begge yter 85 kW. Totalytelsen er dermed 170 kW.  blogg 20151013 yeti 1 800 Til sammen betyr dette at crossoveren akselererer fra 0 til 60 km/t på 2,6 sekunder (0-100 er foreløpig ikke oppgitt). Brødrene Kreisel understreker – i prosjektbeskrivelsen – at firehjulsdriften ikke bare er praktisk ment, men at den selvsagt også betyr masse 4×4-kjøreglede.

Lades på to og en halv time

Rekkevidden er satt til maksimalt 350 kilometer. Om vi legger til grunn at 90 prosent av batteripakkens bruttokapasitet på 64 kwh tas ut, etter standarden i moderne elbiler, betyr det et gjennomsnittlig forbruk på 1,64 kWh/mil. Batteripakken veier forøvrig 350 kilo. Dette inkluderer batterihus, batteristyringssystem (BMS) og øvrig relatert elektronikk. blogg 20151013 yeti 2 800 Lading besørges via en AC-ombordlader, som kan ta i mot 22 kW effekt, og Type 2-kontakt.  Med høyeste effekt vil lading fra null til full ta rundt to og en halv time.

KORTE TEKNISKE DATA: Electric Yeti 4×4

Motor: 2 x 85 kW Batteripakke: 64 kWh (litiumion) Nominell spenning: 367 volt Vekt/ytelse: 5,6 kg/kWh Energitetthet: 2,5 dm3/kWh Rekkevidde: 350 km Ombordlader: 22 kW AC 0-60 km/t: 2,6 sek Toppfart: 180 km/t blogg 20151013 yeti 3 800