Hopp til innhold

Test av Nissan LEAF (30 kWh): En klar forbedring

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det meste handlet om rekkevidde da vi testet Nissans nye elektriske stolthet. Derfor la vi ut på kjølig langtur.

Den oppgraderte LEAF-en har vært mye omtalt, og vi har brukt litt tid på å få på plass denne testen. Den ble gjennomført en drøy måned før Nissans offisielle norgeslansering av modellen, og de første norske kundene får sine biler i løpet av samme måned. blogg 20151221 leaf30kwh turkart 360Men her på elbil.dev05.dekodes.no liker vi å være først, og da gjorde det ingenting at testbilen var en såkalt førproduksjonsmodell. Slike biler er som regel helt patente, men slippes likevel sjelden løs på hvem som helst. Målet for denne testen: Å finne ut hva den større batteripakken gjør for anvendeligheten. Både under nær- og langkjøring. Fire dager senere var jeg vesentlig klokere.

Surt, vått og stadig kaldere

Første testdag bød på et par minusgrader og rå luft ved avreise fra Drammen. Det betød også at veiene var belagt med salt, og dermed våte. Første hinder ble konstatert. Vendepunktet for turen lå i overkant av sju mil unna, der et par gode kaffekopper ventet i nærheten av Krøderbanens endestasjon (130 m.o.h). Høyeste punkt underveis lå på cirka 190 meter. Planen var å kjøre hele turen uten å lade. blogg 20151221 leaf30kwh midtveis 800 Etter 5-6 mil ble det betydelig kaldere, mens veien nærmet seg tørr på grunn av vesentlig lavere temperatur – rundt fem minusgrader.  Kald luft gir som kjent økt luftmotstand. Dermed var det klart at testdagen ville gi en god indikasjon på hvordan den oppgraderte LEAF-en vil prestere gjennom en vinter. (Bilen var ikke forvarmet ved oppstart, på grunn av manglende app-tilgang.)

«Kommer til å gå helt fint»

Ved ankomst Krøderen, etter drøye sju mil, var fem streker gått unna. Rekkeviddeindikatoren viste 93 gjenstående. Selvtilliten var strålende før returen, og det ble ikke lagt inn noe basislading. «Dette kommer til å gå helt fint», ble notert i margen. På halvveien, med 50 prosent gjenstående batteri (seks streker), virket 150 kilometer å være innen rekkevidde. I løpet av to timer pause hadde temperaturen sunket til minus åtte. Nå viste bilen 49 prosent tilgjengelig. blogg 20151221 leaf30kwh krøderbanen 800 Destinasjon Drammen ble plottet inn, med følgende respons fra navigasjonssystemet «Den gjenstående batteriytelsen er kanskje ikke nok til å nå destinasjonen. Vil du finne en ladestasjon?» Svaret på spørsmålet ble nei, med stor selvsikkerhet. Selv om temperaturen altså var lavere.

Tre prosent igjen ved ankomst

Underveis på returen blir det likevel klart at fordelen med høydemeter ned oppveies av den lavere temperaturen. Nesten. Gjenstående prosent falt nemlig raskere enn forutsett. Beskjeden om lavt batterinivå kom ved 29 kilometer anslått rekkevidde, med to streker igjen. Med 17 igjen til målet skulle det ikke være noe problem. Likevel var det ingen ulempe at trafikken ble tettere. Tidligere på hjemturen var det et par biler som dyttet tett i hekken, til tross for at jeg fulgte fartsgrensen under hele turen. Note to self: Ikke alle respekterer den. blogg 20151221 leaf30kwh hurtiglading 800 Fasiten viste 46 prosent batteribruk på hjemturen. Den store rekkeviddeangsten uteble, og vi kunne rulle inn til Grønn Kontakts hurtigladestasjon ved Marienlyst stadion i Drammen. Konklusjon: Det er ingen tvil om at tur-retur Krøderen på en vinterdag med mellom -2 og -8 grader, med stort sett våt veibane, er innenfor hvis man tar visse forholdsregler.

Full komfort på hele turen

Vår LEAF klarte 145 kilometer under de rådende forholdene. Det må sies å være et helt akseptabelt tall. Gjennomsnittsforbruket på turen ble, ifølge kjørecomputeren, 1,67 kWh/mil. Turen ble kjørt i eco-modus. Det innebærer at bilen blant annet holder igjen litt på pedalresponsen for å spare energi, mens konstant kupétemperatur var 20 grader. Det skulle altså ikke forsakes noe som helst på komforten. blogg 20151221 leaf30kwh int 800 Hvis jeg hadde valgt nødmodus, er det sannsynlig at LEAF-en kunne rullet mellom 16 og 17 mil denne ettermiddagen. Men igjen; dét skal være unødvendig i en moderne elbil. Det til tross for at det går helt fint å benytte seg av oppvarmet ratt og ditto seter foran for å kutte energibruken til oppvarming.

Halvtime til 80 prosent

Det interessante ved hurtigladeren i Drammen var å finne ut hvor lang tid lading til 80 prosent (fra gjenstående 3 prosent) ville ta i surt og kaldt vær. Resultatet ble bra: I løpet av 30 minutter var det kommet på plass ganske nøyaktig 20 kWh. I de fleste tilfeller holder det i massevis til å ta turen videre. Så gikk det, som vanlig, vesentlig tregere mot 100 prosent. En ny halvtime gikk, før bilen selv avbrøt lading på 96 prosent. Da hadde batteriet fått på plass rundt 26 kWh. blogg 20151221 leaf30kwh 80pst 800 Andre dag var målet å se hvordan LEAF-en presterte i typisk nærkjøring, i og rundt by, med lave fartsgrenser, start og stopp. Temperaturen varierte mellom én og fem minus, og som dagen før var underlaget vått. Denne dagen viste kjørecomputeren et gjennomsnittlig forbruk på 1,71 kWh/mil etter åtte mils kjøring. Underveis ble også forholdet mellom batteriytelse i prosent og strekene som viser gjenstående rekkevidde loggført:

Konklusjonen: Bestått

I løpet av en drøy helg fikk jeg tilbakelagt i overkant av 35 mil med den nye LEAF-en. Det er enkelt å fastslå at den besto testen. Det er samtidig helt klart at 25 prosent ekstra rekkevidde kommer spesielt godt med i vinterhalvåret.  Én sak er likevel verd å merke seg: Ikke legg vekt på de 250 kilometerne rekkevidde bilen markedsføres med (slik de fleste leverandører gjør, basert på den gjeldende NEDC-syklusen for forbruk). Kjørestil, underlag, temperatur og bruk av varme påvirker som kjent rekkevidden. Under optimale forhold sommerstid vil 250 kilometer være mulig. Men basert på denne testen, samt opparbeidet erfaring, vil rekkevidden gjennom året trolig variere mellom 13 og 20 mil i normal kjøring (for en ikke spesielt trent elbilist). Nissan oppgir selv praktisk rekkevidde på 125-200 kilometer (100-160 for 24 kWh-utgaven) blogg 20151221 leaf30kwh garasje 800 Merk også at nettokapasiteten i batteripakken er nær 28 kWh, mens bilen markedsføres med 30 kWh. Verdt å vite er også at det større batteriet har ny kapasitetsgaranti på 8 år/160.000 km (opp fra 5 år/100.000 km). Garantien innebærer at bilen skal vise minimum ni streker (av 12) etter denne tiden. Den nye garantien kan ikke tolkes annerledes enn at Nissans selvtillit gjennom fem år som elbilprodusent har økt betraktelig. Og apropos historie: Øyvind Lunde gjennomførte sin første test av LEAF i oktober 2011. PS. Vi kommer tilbake til hvordan bilens nye infotainment-system (som erstatter Carwings) fungerer. Det samme gjelder kjøreegenskaper.

TEKNISKE DATA: Nissan LEAF 30 kWh (2016)

blogg 20151221 leaf30kwh fjord 800