Hopp til innhold

Elbilene bytter navn: Aldri mer Mercedes-Benz

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilforeningen kommer aldri til å teste Mercedes-Benz igjen. Men det er ikke noe dramatikk i det.

Mercedes, ja vi sier det sånn akkurat nå, har tradisjoner for å endre på navnefilosofien fra tid til annen.

Før het alle bilene Mercedes-Benz, punktum. Senere har mang valgt å skille de ut som Mercedes-Benz for de «vanlige» bilene, Mercedes-AMG for de sportslige og Mercedes-Maybach for de ultraluksuriøse, foreløpig bare S-klasse og GLS.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

I forbindelse med at hele konsernet nylig har byttet navn fra Daimler AG til til Mercedes-Benz Group AG, er det samtidig blitt lansert en egen serie for de elektriske bilene.

Fra nå heter de elektriske modellene Mercedes-EQ. Og derfor kommer elbilforeningen trolig aldri til å kjøre en Mercedes-Benz igjen.

Test: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Har et klart fortrinn, men også sine svakheter

Men hva kaller vi bilene?

Skal vi følge normal logikk heter bilene nå for eksempel Mercedes-EQ EQA 250. Det høres litt rart ut, og vi kontakter kommunikasjonssjefen i Mercedes-Benz, Norge, André Jaskiewicz, for å vite hvordan vi skal omtale de nye elektriske stjernebilene.

Test av Mercedes EQA 250:

Luksuriøs ladekonge

– Der det på de fossile modellene står Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC, vil det eksempelvis stå EQS 580 4MATIC på de elektriske modellene, forklarer han.

Og hvis du skal ha med hele navnet blir den riktige uttalen:

EQS 580 4MATIC fra Mercedes-EQ

De elektriske AMG-modellene regnes fortsatt som en ren AMG-modell, og da blir navnet slik vi er vant til fra før, med følgende betegnelse:

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning

Fortsatt sylindervolum

Når man først endrer på hele måten man omtaler de elektriske bilene sine på, er det mer enn merkelig at man fortsatt har beholdt betegnelse for motorstørrele.

De er i dag 250, 300, 400, 580. Dette er jo egentlig en betegnelse for sylindervolum, som har sklidd ut i flere år allerede.

Nå hadde man hatt en god grunn til å fjerne det i sin helhet og heller brukt for eksempel kW, noe som hadde vært langt mer logisk.

Test av Mercedes-Benz EQV 300: Her ble vi gode busser i kulda

Bort med Benz

Med den store elbilsatsningen, ser det skrekkelig dårlig ut for det historiske navnet Benz på selve personbilene i fremtiden, med mindre det kommer nok en navnekorreksjon.

Men det lever i det minste videre i konsernnavnet. Så får vi bare glede oss til vi får teste en ultraluksuriøs Mercedes-Maybach EQS en gang i fremtiden.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!