Absolutt forbudt fra idag
Fra 15.juni 2011 starter håndhevelsen av forbudet mot å parkere små elbiler på p-plasser reservert for motorsykler.
Gjennom en «gentlemen’s agreement» med NMCU forsøkte vi å unngå at dette absolutte forbudet skulle innføres. I fire år har vi hver 15.april oppfordra sjåførene i elbilene registrert som firehjuls motorsykler, om å holde seg unna MC-parkering. Dessverre delvis forgjeves.
Sammen med flere positive endringer, bl.a. bekreftelse av lykkeparkering, fastslo Samferdselsdepartementet 24.mai 2011 gjennom en forskriftsendring at MC-parkering skal være forbeholdt tohjulinger. Begrunnelsen i brevet kan ikke misforstås, ei heller den nye teksten i skiltforskriften som forklarer betydningen av underskilt 807.7 som angir MC-parkering:
- «For å sikre det begrensede parkeringstilbudet til motorsykkel og moped skal parkering reservert for slike grupper, bare brukes av tohjulede motorvogner. Tre- og firehjulede motorvogner skal ikke lenger få bruke slike plasser.»
- «807.7 Tohjuls motorsykkel med og uten sidevogn og tohjuls moped»
Derfor risikerer du gebyr hvis du fortsetter å parkere firehjuls elektriske motorsykler som Buddy, Reva og Tazzari på MC-parkering. Nedenfor er et eksempel fra hvordan det så ut 14.juni på MC-parkeringen på Karl Johan. Et par Buddyer og en Reva opptok noe av plassen til tohjulingene. Står de der idag, ja da risikerer de å få en gul lapp under vindusviskeren.
I Elbilforeningen arbeider vi for at MC-plassene kan få alternativ bruk i vintersesongen. Men det krever en lokal regulering gjennom underskilt som tillater at elektriske tre- og firehjulinger kan parkere der i en tidsbestemt periode når det er vanskelig føre for tohjulingene. Vi får se om det er mulig å få til.
Vi fristes dessuten til å elektrifisere MC-parkeringen. La de også være ladestasjoner. Det må da snart bli flere elektriske tohjulinger i Norge! Her er en video fra hvordan de gjør det i Barcelona. Litt omstendelig fortalt, men løsningen er da kjekk?