Hopp til innhold

650 nordmenn har bestilt denne omsvermede elbilen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er ikke tilfeldig at vi har valgt Norge som et viktig lanseringssted for Jaguar I-PACE. Norge fører en progressiv elbilpolitikk, og er et forbilde globalt.

NYHETSKOMMENTAR: Ordene tilhører country manager i Jaguar Land Rover Norge, John Helmersen. Han syntes det var svært hyggelig å møte et stort antall spesielt inviterte personer, blant dem mange som har forhåndsbestilt I-PACE, på Astrup Fearnley-museet mandag. Vi så den første gang da den sto utstilt i Genève i mars, og omtalte den også da nyheten først ble kjent. – Dette var første og eneste gang bilen blir vist frem i et nordisk land før lansering i andre halvår 2018. Jaguar Norge har satt ny rekord i forhåndsbestilte biler med I-PACE. Rundt 650 har betalt inn depositum, sa Helmersen. Han bekrefter at det er mange som ikke tidligere har eid elbil blant forhåndsbestillerne. Dette diskuterte han også med Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu. – Vi er svært glade for at det stadig kommer nye, attraktive elbilmodeller på markedet. I-PACE er et godt eksempel på at elbilfamilien stadig får nye venner, sa Bu, som også fikk kjent litt nærmere på bilen (bildet under). Lett var det imidlertid ikke å komme til; I-PACE var – som bildene viser – svært omsvermet under arrangementet. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no Understreket elmotorens overlegenhet Julian Thomson, som bærer tittelen Director of Advanced Design i Jaguar, la ikke skjul på at det er mye enklere å utnytte plassen i en elbil kontra en fossilbil. Årsaken er at batteriene ligger i bunnen, at det ikke er noen transmisjonstunnel og at akselavstanden er maksimert. Kjøreegenskapene skal være sporty, i klassisk Jaguar-ånd. – Når du går ut av bilen, skal du føle deg bedre enn da du gikk inn i den, understreket Thomson, til latter fra salen. Ståle Frydenlund / elbil.dev05.dekodes.no Bilen får to elmotorer, én foran og en bak. Til sammen veier disse under 80 kilo. Johnsons kollega Giles Lenthall, som er I-PACE Global Product Manager, gjorde også et poeng av elmotorenes overlegne energieffektivitet. Godt kjent her på berget, men vi tar det med likevel for å understreke entusiasmen – og viljen til å erkjenne svakheter i gammel teknologi. – Mens fossile motorer bare utnytter 30 prosent av energien til framdrift, kan elmotorene utnytte opptil 95 prosent. Og de kan i I-PACE levere et samlet dreiemoment på 700 newtonmeter, sa Lenthall. Han understreket: – I-PACE skulle ikke bare være en Jaguar som tilfeldigvis er elektrisk. Den skulle bli en elbil som er en ekte Jaguar. Ambassadør med elektrisk innsikt Jaguar hadde også sørget for at Storbritannias ambassadør til Norge, Sarah Gillett, stilte opp på arrangementet. Hun hadde åpenbart full oversikt over det norske elektriske pensumet. – Norge nyter høy anseelse for å ha det høyeste antall elbiler per innbygger i hele verden. Det er ingen tilfeldighet, for Norge er like seriøse som noe annet europeisk land når det gjelder å nå sine klimamål. Landet har også en bemerkelsesverdig mengde fornybar energi; hele 98 prosent, sa Gillett. – Norge er altså et enestående land som pionér i bruken av elbiler. På vei hit i formiddag så vi mange, og jeg synes det er spennende at I-PACE snart også blir å se i trafikken, sa Gillett. PS. Vi kommer naturligvis tilbake med mer presis informasjon om I-PACE etterhvert som den blir tilgjengelig.