1/3 av elbilene i Europa til Norge
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 56.000 elbiler ble registrert i Europa i fjor. Statistikken viser at rundt 3 av 10 havnet i Norge, og e-Golf topper på norgesandel.
Vi har tidligere omtalt registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Den viste i klartekst at 2014 ga nok en dobling i den norske elbilbestanden.
18.090 nye elbiler registrert som personbiler kom til i løpet av året, av 144.202 totalt. Det ga en elektrisk markedsandel på 12,5 prosent. I gjennomsnitt ble det registrert 1.508 elbiler hver måned.
Ved nyttår var det 38.568 rene elbiler av en total personbilbestand på 2.539.552. Elbilene utgjør dermed 1,5 prosent av alle norske personbiler.
I løpet av et drøyt halvår ble det eksempelvis registrert hele 2.018 Volkswagen e-Golf i Norge.
Mest populær både i Europa og Norge
Europa-statistikken viser at Nissan LEAF, som produseres i engelske Sunderland, er den klart mest populære elbilmodellen – foran Renault Zoe. Gledelig er det også at salget i Storbritannia er nesten på nivå med Norge, med 4.051 eksemplarer – mot 1.812 i 2013.
Europa-ranking jan – des 2014 (Norge i parentes) | Total | Markedsandel (%) | |
– | Totalmarked | 56.393 (18.090) | 100 |
1 | Nissan LEAF | 14.658 (4.781) | 26 (26,4) |
2 | Renault Zoe | 11.227 (434) | 20 (2,4) |
3 | Tesla Model S | 8.734 (4.040) | 15 (22,3) |
4 | BMW i3 | 5.804 (2.040) | 10 (11,3) |
5 | Volkswagen e-up! | 5.365 (2.971) | 10 (16,4) |
6 | Volkswagen e-Golf | 3.328 (2.018) | 6 (11,2) |
– Nå ser vi for alvor betydningen naboeffekten har på salget. 95 prosent av kundene sier de gjerne anbefaler bilen sin til en venn, mens 50 prosent sier de aldri mer vil kjøre bensin- eller dieselbil. Dette, kombinert med økende oppmerksomhet rundt massive besparelser i driftskostnader, er viktige faktorer i at LEAF-salget fortsetter å vokse, sier Nissan Europes VP for salg og markedsføring, Guillaume Cartier.
Ulik modellfordeling
Når vi ser nærmere på statistikken, dukker det opp noen interessante fakta. Mest fremtredende er det at 60 prosent av Europa-omsatte Volkswagen e-Golf havnet i Golf-gale Norge i fjor. Videre:
- Volkswagen e-up!: 55 prosent
- Tesla Model S: 46,2 prosent
- BMW i3: 35,1 prosent
- Nissan LEAF: 32,6 prosent
Den ene modellen på topplista som skiller seg ut, er Renault Zoe. Kun fire prosent av Europa-omsatte Zoe havnet på norske veier i fjor, men inn i 2015 er andelen økende. Trolig vil den øke ytterligere som følge av ny ladekabel for norsk IT-nett (230V). Da modellen først kom på markedet, lå det en utfordring i at Zoe måtte ha tilgang til TN-nett (400V) eller egen hjemmelader.
Norsk-fransk samarbeid
Renault Norge og Stavanger-baserte Zaptec AS har nemlig inngått samarbeid om leveranse av ladekabler til Renault Zoe.
– Zaptec har i tett dialog med både Renault Norge og Renault i Paris utviklet kabelen som nå sikrer at Renault Zoe-kunder kan benytte alle typer stikkontakter i Norge fremover, opplyser administrerende direktør Anders Gadsbøll hos importøren RBI Norge AS i en pressemelding.
Zaptecs ladekabel er den første i verden med innebygget elektronisk transformator. Denne gir ladeeffekt på 2,3 kW (10A). Det vil dermed ta rundt ti timer å lade Zoe fra en vanlig husholdningskontakt i IT-nett.