Hopp til innhold

Nybilsalget i september: ─ Forurensende biler burde ikke vært på topp-ti-lista

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GÅR HARDT UT: Den viktigste utfordreren til elbiler i dag er hybridbilene. Men da må de ladbare hybridene prises ut, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

─ Ti-på-topplista for nybilsalget i september har én feil og den heter Toyota Rav4, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening, og maner nå regjeringen til å øke bilavgiftene på forurensende biler når de legger fram statsbudsjettet førstkommende torsdag.

Én av ti på topp er ikke elbil

Litt over to år før Norge skal være i mål med kun nullutslippsbiler i nybilsalget, utgjør 77,8 prosent av nybilsalget nå elbiler.

Dette kommer frem i ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). På samme tid i fjor var andelen 63 prosent.

I alle landets fylker er over halvparten av nybilsalget nå elektrisk, og så langt i år er det solgt rundt 80.000 elbiler.

Men så mye som 11 prosent av alle solgte nye biler, var ladbare hybrider.

─ Disse bilene bør prises ut av nybilsalget, og erstattes med elbiler. For dersom nye ladbare hybrider først blir kjøpt, så betyr det forurensing på veien i to tiår framover, sier Christina Bu.

Elbilfordelene under press:

Elbil, moms og bompenger: Dette gjelder fremover

Her er de ti mest solgte bilene i september 2022:


1. Tesla Model Y
2. Volkswagen ID.4
3. Skoda Enyaq
4. Tesla Model 3
5. Toyota RAV4
6. Volvo C40
7. Polestar Polestar 2
8. BMW iX
9. Audi Q4 e-tron
10. Hyundai Kona electric

På femte plass på ti-på-topp-lista, ligger altså «feilen», ifølge Christina Bu. Det er den ladbare hybriden Toyota RAV4.

Samferdselsdepartementet:

Nå går staten for store elektriske varebiler

Statsbudsjettet for 2023 bør fjerne resten av vektfradraget

Statsbudsjett for 2022 reduserte vektfradraget som ladbare hybrider har i engangsavgiften til 15 prosent.

Når forslag til statsbudsjett for 2023 legges fram torsdag, bør den resterende rabatten fases ut slik at hybrider likestilles med resten av de forurensende bilene, ifølge Elbilforeningens generalsekretær.

─ Den viktigste utfordreren til elbiler i dag er hybridbilene. Stortinget har et mål om utslippsfritt nybilsalg i 2025, og nå er elbilene så gode at målet kan nås tidligere for personbilene. Men da må de ladbare hybridene prises ut, sier Bu.

Regjeringens forslag til statsbudsjett legges altså frem på torsdag, og i forbindelse med innføring av moms for elbil, har regjeringen lovet at konkurransefordelen til elbiler skal opprettholdes. 

Elbilsalget i juni/første halvår 2022:

Positiv elbilutvikling kan bremses av bompengeforslag

Utslippene fra ladbare hybrider er ofte langt høyere enn oppgitt

Elbilforeningen mener at Stortinget bør fjerne avgiftsrabatten som ladbare hybrider har i kjøpsavgiften allerede i høst.

Det er også grunn til å minne om analysene til Transport and Environment, som viser at reelle utslipp fra ladbare hybrider kan være langt høyere enn hva utslippstallene viser.

Dette er særlig utfordrende i Norge, fordi her er engangsavgiften på forurensende biler knyttet opp til utslippsnivå.

─ Vårt ønske om økte avgifter på alle biler som ikke er elbiler, er et inntektsgivende forslag i statsbudsjettet basert på prinsippet om at forurenser betaler, avslutter Christina Bu.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!